Waarom equitherapie

Therapie met assistentie van paarden (of in de volksmond ‘hippotherapie’) kan worden aangewend bij het behandelen van problemen op diverse domeinen: het fysisch, sensorisch, psychisch, emotioneel, gedragsmatig, cognitief, communicatief en sociale vlak. Het doel is mee te helpen aan een verbetering van de levenskwaliteit van kinderen, jongeren en volwassenen met specifieke noden.

De samenwerking en de relatie tussen de drie wezenlijke polen van de equitherapie, namelijk de ‘triade’ paard-cliënt-therapeut, is een essentieel fundament in deze vorm van hulpverlening. Verschillend met gesprekstherapie ligt de focus op ervaringsgericht leren.

Bij Hipposo vertrekken we vanuit een hollistische visie, wat betekent dat alle aspecten van de persoonlijkheid worden aangesproken: sociaal, emotioneel, verstandelijk en lichamelijk. 
Hollisme houdt in dat de mens wordt opgevat als een levend systeem waarvan de lichamelijke en geestelijke bestanddelen onderling afhankelijk en verbonden zijn. Het betekent dat men ervan uitgaat dat een individueel organisme in voortdurende wisselwerking staat met zijn natuurlijke en sociale omgeving.
Omdat het paard de mens altijd met heel zijn wezen aanspreekt wordt de mens met alle aspecten van zijn persoon door het paard geraakt en in de therapie betrokken.  

Daarnaast werken we steeds samen en complementair met andere betrokken hulpverleningsvormen zoals bijvoorbeeld kinesitherapie, ergotherapie, logopedie of psychotherapie. 

Doelgroep

Equitherapie kan o.a een meerwaarde zijn bij 

  • Psychosociale en orthopedagogische indicaties zoals gedragsmoeilijkheden, relationele uitdagingen, stress, gebrek aan veerkracht, pesten, uitdagingen in het gezin, …
  • Psychomotorische, cognitieve en leerproblemen door moeilijkheden in het denken, het waarnemen, de concentratie, het geheugen en de praxis, ADHD, ADD, DCD, dyspraxie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen en ontwikkelingsretardatie.
  • Psychische moeilijkheden zoals een negatief welbevinden, emotionele vraagstukken, posttraumatische stress, angsten, eetmoeilijkheden, ASS, …
  • Verstandelijke en meervoudige beperkingen zoals bij het Down syndroom, het Rett syndroom of andere syndromen.
  • Fysieke beperkingen van neurologische, motorische en sensorische aard zowel aangeboren als verworven. Zoals bij Cerebrale Parese, Multiple Sclerose, Niet Aangeboren Hersenaandoeningen, spierziekten, houdingsafwijkingen als lichte scoliose en kyfose, rugklachten ten gevolge van spieronevenwicht, sensorische beperkingen als blindheid of doofheid, perceptiestoornissen, … 
Hoe

We werken met verschillende werkvormen en een scala aan activiteiten.
Bij aankomst haal je zelf het paard uit de weide, daarnaast wordt het paard verzorgd vooraleer er aan de slag gegaan wordt met

  • individuele grondwerk oefeningen en contact met het paard
  • spelvormen
  • partneroefeningen
  • werkvormen uit het voltigeren
  • relaxatieoefeningen op en naast het paard
  • reactieve zit
  • actieve rijtherapie

Doelstellingen

Tijdens de equitherapie wordt de totale persoonlijkheid van de cliënt aangesproken. Daarnaast kunnen we tijdens het intakegesprek ook specifieke doelstellingen benoemen. Hieronder volgt een opsomming die niet sluitend is:

Op psychologisch vlak:

  • verbetering van het zelfbeeld
  • verhoging van zelfvertrouwen
  • verhoging van doorzettingsvermogen
  • verbetering van zelfcontrole
  • verbetering van omgang met angst en stress
  • verbetering van het algemeen welbevinden
  • initiatief en leiding leren nemen
  • traumaverwerking
  • emotieregulatie
  • agressie reductie
  • assertiviteitstraining 

Op sociaal vlak:

  • verbetering van communicatie en relationele vaardigheden
  • verbetering van het verantwoordelijkheidsgevoel
  • verbetering van sociale relaties
  • grenzen leren herkennen en stellen
  • sociale weerbaarheid verhogen
  • aandachtstraining o.a. door principes uit mindfulness

Op psychomotorisch en cognitief vlak:

  • verbetering van de grote en kleine motorische vaardigheden
  • verbetering van ruimtebesef en tijdsbesef
  • bevorderen van het leren door een grotere motivatie
  • verbetering van de kennis van het lichaamsschema
  • stimulatie van communicatie en taalontwikkeling
  • verbetering van goed ontwikkelde prikkelverwerking
  • verhoging van de concentratie
  • stimuleren van leesvaardigheid

Op fysiek vlak:

  • algemene ontspanning
  • tonus regulering door de warmte en de ritmische beweging van het paard
  • tonusverlaging en inhibitie bij verhoogde spierspanning
  • tonusverhoging en stimulatie bij verlaagde spierspanning
  • versoepelen van gewrichten
  • stimuleren van bekken en rompbewegingen analoog aan het gangpatroon
  • verbetering van evenwichtsreacties
  • Verbetering van de grove en fijne motoriek
  • verbetering van coördinatief vermogen zoals ruimtelijke oriëntatie, reactievermogen, ritmisch vermogen, balans, koppelingsvermogen, schakelvermogen, kinesthetisch differentiatievermogen en motorisch differentiatie vermogen
  • verbetering van houdingscontrole en stabiliteit van romp en hoofd
  • bewegingsscholing 
  • bevordering van circulatie en ademhalingsfunctie
  • zintuiglijke stimulatie
  • basale stimulatie